ادامه کلمات قصار امام بحق حسین بن علی ص

ساخت وبلاگ

 

56- دوستت باز دارد ترا ودشمنت وادار نماید ترا.(از گناه ،کسیکه برای رضای الهی صحبت میکند دوست تو است مثلا سیگار نکش برای سلامتی خوب نیست تو بدت میاد ولی اون دوست تو هست)

57- کسیکه از فکر باز ماند وحیله ها او را خسته سازد مدارا برای او راهی باز می کند.(آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا).

58-نیکی به اندازه معرفت است.

59- درست است گفتار پیغمبر نزد من که فرمود بهترین کارها پس از نماز خوشحال کردن دل مومنین است به چیزیکه گناه نباشد

60-از جمله حقوق معلم بر شاگرد آنستکه زیاد از او پرسش نکند وپیش از او جواب ندهد وهرگاه ازاو اعراض کرد باو وارد نشود وجامه اورا نگیرد در کسالت او.(شاگرد ومعلم بهم حقوقی دارند در مورد ترتیب وتعلم است، صلاح نیست آدم مزاحم معلم شود شاید در حالتی وکسالتی باشند).

61- همانا دانشمند درختی را ماند که به انتظار او باشند تا چه وقت از او میوه افتد. (میوه ای که از اعمال انتظار داریم علم الله ذکرالله نورالله حب الله . بر درمیکده  رندان قلندر باشند که ستانند و دهند افسرشاهنشاهی ) .

62-دانشمند چون روزه گیر شب زنده دار مجاهد در راه خداست. (علم الهی آموختن را یاد گرفتن ویاد دادن مقام بسیار بزرگی است ودانشمند الهی با علم الهی نظر میکند مثل کسی که روزه میگیرد وشب زنده دار است ومجاهد در راه خداست).

63- بدرستیکه جویای علم را پیروی کند هفتاد هزار ملک از ملائکه مقرب آسمانی (علم اسماء حقیقت توحید الهی است که خداوند به حضرت آدم دادمقام علم است .وکسانیکه دنبال علم الهی میرونداز  خدا به آنها کمک میرسد).

64- آرزویی نیست مرا از دنیا مگر جدایی آن.

65-بین ایمان ویقین چهار انگشت باشد آنچه شنیدیم بگوش ایمانست وانچه دیدیم بچشم یقین است.

66- یکروز سیر خورشید تشکیل مشرق ومغرب دهد وفاصله بین آندو را معلوم کند.

67- عزت مرد بی نیازی از مردم است.

68- نابکاری شخص پیر، زشت است وبخل در شخص ثروتمند وحرص در شخص دانشمند زشت است.

69- تندی در وجود سلطان قبیح است.

70- دروغ برای شرافتمند زشت است.

71- آگاه باشید که شکیبایی در زمان غیبت نهمین فرزندان من بر آزار وتکذیب همچون جهاد کردن است در حضور رسول خدا ص.(زمانی میرسد که غیبت طولانی میشود و کسانی منکر دین ومقام ولایت معاذ الله میشوند واذیت میکنند شیعیان را ، هنوز این دوران نیامده).

72- هیچ کس بر مله ابراهیم نباشد در این امت جز ما وپیروان ما با اینکه خدا فرموده واتبعوا ملّهَ ابراهیم و واجب کرده پیروی ملّه ابراهیم را.(تفسیر این آیه در قران وجود حضرت رسول ص وائمه معصومین ص وشیعیان وپیروان هستند.وهرکس پیرو دین اسلام است پیرو ابراهیم است).

73-بدترین صفت شاهان ترس از دشمن وبیرحمی کردن برناتوان وبخل ورزیدن بر دادنست.

74-راستی از پستی دنیا نزد خداوند آنستکه سر یحیی فرزند زکریا علیه السلام را بعنوان هدیه فرستاده شد بسوی ستمکاران بنی اسرائیل.

75- بدرستیکه بنی اسرائیل می کشتند از طلوع فجر تا طلوع خورشید هفتاد پیغمبررا پس از آن می نشستند در بازارها و داد وستد میکردند گو هیچ کاری نکرده اند پس خدا تعجیل نکرد در عذاب ایشان بلکه گرفت ایشان را بعد از مدتی گرفتن توانای با انتقامی.

76-سوگند بخدا نمیشنود ناله ما را کسی که پس از آنیاری نکند ما را مگر آنکه هلاک گردد.

77-وقتیکه خبر شهادت قیسبن مصهر که قاصد حضرت بود باهل کوفه بود، شنید فرمود ،خداوندا قرار ده برای ما پیروان ما نزد خود جایگاه شریفی وجمع نما بین ما وایشان در فرارگاه رحمت خود زیرا که تو بر هر چیز توانایی.

78-مردم بنده گان دنیایند ودین آلتی است بر دهان ایشان ،مادامیکه بگذرد زندگانی ایشان پس هرگاه امتحان شوند بگرفتاری کم شود دینداران.

79- رستگار نشوند گروهی که بخرند خشنودی مخاوقرا بخشم پروردگار.

80- بهترین دارایی توآن مالیست که به آن حفظ آبروی خود نمایی.

81-مردن در عزّت بهتر است از زندگی در ذلّت .

82-ایمن نیست روز رستاخیز مگر کسیکه در دنیا از خدا بترسد.(که خداوند مجازات وجزا گناهان را میدهد باید تقوا را پیشه کار قرار دهیم ،ان اکرمکم عندالله اتقاکم)

83-کسی که آید نزد ما از یکی از چهار چیز محروم نخواهد شد شنیدن آیه محکم وحکم بعدالت وبرادر با بهره وهم نشینی با دانشمندان.(برادر بابهره یعنی برادری که در دین باشد ،در قران یکسری آیه محکم ویکسری آیه متشابه است ، آیه متشابه با آیه محکم معنی میشود ).

84-صاحب حاجت آبروی خود راحفظ نکرد ازسئوال ،پس توآبروی خود نگاه دار واو را رومکن (ردّ نکن  سخاوت ائمه ص  هم خودشان وهم پیروانشان را فرمودند جاجت کسی را رد نکنید).

85-اگر برای من صد فرزند بشود هر آینه دوست دارم که نام نگذارم هیچیک را مگر بنام علی.

86-چند شعر از اشعار آنحضرت نقل میشود ،روز جنگ فرموده :مردن بهتر است از ننگ بخود گرفتن وننگ بهتر از دخول آتش ،وخداوند از این  وآن پناه من است.(فالله ُ خیرا حافظا وهو الرحم راحمین).

87-ای کسانیکه اهل لذّت دنیائید البته فریفته شدن بسایه رونده حماقتست.

88- پیشی گرفتم همه عالم را به درجات رفیع بواسطه خوش سیرتی وبلندی همت.وپیدا شد بدانش من نور هدایت در شبهائیکه در گمراهی تاریک بودند.خواستند منکران خاموش کنند نور مرا وخداوند نخواست مگر آنکه کامل گرداند (تمام انبیاء وائمه معصومین ص پیشرو والگو هستند بواسطه باطنی خوب وبلندی همّت،حضرات ائمه حرکت کردند بشر را روشن کردنداز گمراهی تاریکی دنیا  بعلم خود چون وارث علم انبیاء هستند مثال، بلندی همت امام حسین ص تمام هستی خود را جان مال ایمان وناموسش را در طبق اخلاص در راه خدادادند ،حافظ در مورد منکران میگوید مدعی خواست که آید به تماشاگه راز  دست غیب آمد وبر سینه نامحرم زد.).

90- وقتیکه خبر شهادت مسلم را آوردند فرمودبهشت که پاداش از خداست بهتر وگرانبها تر است اگر دنیا گرانبها باشد ،خانه  مزد خدایی بهتر وبالاتر است ،واگر بدنها برای مردن ایجاد شده کشته شدن مرد بشمشیر در راه خدا بهتر است ( اشاره بمقام شهادت است)،واگر روزیها باندازه خلق شده پس کمی حرص در کسب روزی نیکوتر است،واگر دارائیها برای گذاشتن گردمیشود پس سبب چیست که مرد بآن بخل میکند وهنگامیکه حُرّ آنحضرت را از جنگ میترسانید فرمود بزودی میروم ومرگ عار نباشد بر جوان هرگاه فصد حقی را وجهاد کند وکمک نماید مردمان شایسته را بجان خود وار حرام ومورد لعن دوری کند پس اگر زنده بمانم پشیمان نباشم واگر مردم ملامتم نکنند همین ذلّت برای تو بس که زنده بمانی وذلّت بخودگیری.( برنامه دین وگفتارها ونصایح دین برای پرورش عقل است).  

91-در جواب اعرابی که مدح نمود آنحضرت را وجائزه خواست پس از آنکه حضرت چهارهزاردینار را از شکاف درب به او داد چنین انشاء فرمود وعذر حواست،بگیر این دنانیر راپس بدرستیکه از تو عذر میخواهم وبدان که من بتو مهربانم اگر روزی ریاست بدست ما باشد شب آنروز آسمان جود ما برتو ریزش کند لیکن روزگار بیک حال نیست ودست من از نفقه خالست.

92-هرگاه دنیا بتوداد تو هم بده که بخشش از بین ببرد دنیا را وقتی که رو کرد ونه بخل باقی گذارد اورا وقتی پشت کرد.(یعنی حقتعالی بتو دنیاداد).

93-سر قبر حضرت خدیخه کبری سلام الله علیها در مقام مناجات چنین انشاءکرد. ای پروردگارا ای پروردگارا تویی مولای من ، رحم کن بندۀ حقیری که بسوی توپناهنده است ،ایخداوند شان ورفعت بر تو تکیه گاه من است خوشا بحال آنکه تو مولای او باشی خوشا بحال آنکه اهل کار وبیدار باشد گلۀ خود رابخداوند ذوالجلال گوید ودردی ورنجی زیادتر از دوستی مولای خود نداشته باشدهرگاه از اندوه وحزن خودگله کند خداوندش جواب دهد ولبیک گوید هرگاه مبتلا شد بستمی تضرع وزاری کند وخداوند او را اکرام نماید پس او را بمقام قرب نزدیک سازد.

قدر از طالبان وصاحبان خود را بهر صبح وشام کشتی وروزگار بعوض قناعت نمیکند همانا امروعاقبت بسوی خداوند جلیل است وهر زنده رونده است بسوی خدا

95- چند خطبه از خطب آنحضرت در ضمن شمارۀ کلمات آنحضرت ذکر میشود، ای فرزند آدم فکرکن وبگو کجائید پادشاهان واربابان دنیا آنهائیکه آباد کردند خرابی دنیا را ونهرها جاری ساختند ودرختها نشاندند وشهرها بنا کردند بکراهت از دنیا جدا شدند وما هم بایشان بهمین نزدیکی ملحق شویم ای فرزند آدم یادآوری کن محلّ افتادن وخوابیدن در قبر خود را وایستادن در حضور خداوند را برای حساب وکتاب اعضاءتو شهادت خواهد داد وروبر ضرر تو، روزیکه قدمها بلغزد در آنروز وجانها بگلو برسد وبعضی از صورتها سفید(در عالم حقیقت پیروان قران وعترت) ،وبعضی روسیاه باشند وسیرتها در آنروز ظاهرشود ومیزان عدالت نصب شود. ای فرزند آدم بیاد آور خوابگاه پدران وفرزندان خود را چه بودند وکجا  رفتند وگویا بهمین نزدیکی به جایگاه ایشان بروی وتوهم باعث عبرت دیگری شود پس چند شعر انشاءکردند،که مضمون آنهااینست ،کجائید پادشاهانیکه از نگبانان آنها غفلتی شد تا آنکه جام مرگ بآنها دادند آن شهرها خالی وخراب گردید وبنا کنندۀ انها مُرد ثروتها برای وارثها جمع میکنیم وخانه ها برای خرابی روزگار میسازیم.

96-در موقع حرکت از خانه خدا این خطبه را گوشزد نمودند وپس از حمد وثناء پروردگار فرمودند،تعیین شده مرگ بر فرزند آدم مانند تعیین گردن بند دخترجوان وچقدر واله واشتیاق پیشینیان خود هستم چون اشتیاق یعقوب پیغمبر بفرزند خود یوسف وانتخاب شده برای من محلّی که ملاقات خواهم نمود گویا می بینم اعضاء وبند بند خودرا قطعه قطعه کرده اند آنرا گرگهای بیابان نینوا کربلا پس پر میکنند معده وشکم خود را چارۀ نباشد از روزیکه قلم بر آن نوشته شده خوشنودی خدا خشنودی ما خانواده است صبر میکنم بر بلای او ومیدهد بما پاداش صابرین را، جدا نشود از پیغمبر خدا پارۀتن او، وجمع خواهد شد در بهشت با او روشن شود چشم پیغمبر بایشان وحتمی شود برای ایشان وعده خدا هرکس حاضر است جان خود را در کف دست گذارده ودر راه خدا اهدا کند وبرای ملاقات خدا مهیّا است پس کوچ کند باما زیراکه من کوچ خواهم نمود فردا صبح.

97- بعد از ملاقات حرّحضرت این خطبه را خواندند پس از حمد وثنای خداوند ،بعد از حمد وثنای خداوند بدرستیکه کار باینجا رسیده که میبینید وبدرستیکه دنیا دگرگون شده وخوبی اوپشت کرده وبه تندی در گذر است پس باقی نمانده از دنیا مگر بقدر رطوبت تَهِ کاسه وباقی نمانده از دنیا مگر زندگی پستی چون چراگاه ناگوار وخیم آیا نمی بینید که به حق پیروی وعمل نمیشود واز باطل جلوگیری نمی شود هر آینه مومن باید میل کند بمردن واز غصّه حقیقه دق کند زیرا من نمی بیم مرگ را مگر نیک بختی وسعادت ونمی بینم زندگانی با ستمکارانرا مگر ستوده وبیقراری.

98-ونیز در مقابل اصحاب خوبش واصحاب حرّاین خطبه را بیان کردند وپس از حمد وثنای الهی ،ای مردم بدرستیکه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرموده که کسی که دیدشاه ستمکاریرا که حلال میکند حرام خدا را ومیشکند پیمان خدا را ومخالفت میکند دستور رسولخدا را و در میان بندگان خدا بگناه ودشمنی کار میکند پس سرزنش نکند ومنع ننماید اورا برفتار وکردار سزاوار خداوند است که اورا داخل کند در جایگاه آن ستمکاران در دوزخ ،آگاه باشید که اینان ملازمند فرمان شیطانرا و واگذاشتند فرمان رحمن را وبُروز دادند نادرستی را وتعطیل کردند حدود ومقرات را وبیت المال را صرف خود کنند وحرام خدا را حلال خود کردند وحلال او را حرام نمودند ومن سزاوارترباشم بسرزنش ومنع آنان وبتحقیق آمد مرا نوشتهای شما و وارد شدند بر من قاصدهای شما وخبر دادند به بیعت شما واینکه مرا وانمیگذارید ومرا خوار نمی کنید پس اگر به بیعت خود استوار باشید برشد وترقی نائل شوید پس من حسین فرزند علی ص وفاطمه ص دختر رسول خداوند میباشم جان من با جان شما

وخانواده من با خانواده شما است.پس شما باید بمن اقتدا کنید واگر نکردید وپیمان خود شکستید وبیعت وبیعت مرا از گردن خود باز کردید پی بجان خودم قسم این دغلی اول شما نیست با پدر وپسر عمویم مسلم هم این مکر را بکار بردید وفریفته کسی است که بشما گول خورد پس از بهره خطا رفته اید ونصیب خود را ضایع نموده اید وهر که پیمان شکست بر ضرر خوداو باشد وبهمین زودی خدا مرا از شما بی نیاز کند والسلام علیکم ورحمته الله وبرکاته.(حضرات ائمه ص هم عادل هستند وهم عدالتخواه هستند واگر اوامری خلاف قران ورسول ببینند سزاور است که اعلام کنند).

99-این خطبه را بعد از نماز عصر برای لشکر خود وعسکر حرّپس از حمد .ثنای الهی بیان فرمودند ،ای مردم بدرستیکه اگر شما پرهیز نمائید خدا را بشناسید حقرا برای اهل حق بیشترخداوند از شما خوشنود شود وماخانواده سزاوارتریم بتصدی امر خلافت وسلطنت برشما از  این کسانی ادّعا می کنند چیزیرا که حق آنها نیست وشمارا بگناه وستم سوق میدهندواگر قبول نکنید ونه پذیرید مگر بی میل بودن از ما ونادانیرا بحق ما و رای شما آلان غیر آن چیزی است که نوشتید وپیغام فرستادیم برمیگردم از نزد شما پس حرّعرض کرد من قسم بخدا نمیدانم وخبر ندارم از این نوشته ها وپیغامهایی که تذکر دادید پس حضرت فرمود بیکی از ملازمان خود ای عقیم بیرون بیاور خورجینی که نامه ها در اوست پس بیرون آور خورجینی که پر بود از نامه های اهل کوفه

100-در شب عاشورا برای اصحاب خوداین  کلمات را بیان فرمودند پس از حمد وثنای نیکو برای حضرت باری تعالی میفرماید،خداوندا من ستایش میکنم تو را البته بر اینکه ما را گرامی داشتی به پیغمبری ویاد دادی بما قران را و دانا کردی ما را در دین وقرار دادی برای ما گوشها وچشمها ودلها پس قرار ده ما را از جمله سپاسگزاران اما بعد بدرستی که من نمیدانم همراهانی با وفاتر ونه بهتر از همراهان خودم ونه خانواده ای نیکوتر وبا فضیلت تر از خانواده ام پس خدا جزای خیر بدهد شما را از من آگاه باشید بدرستیکه من روزیرا میبینم در پیش از این دشمنان که برای ما دشوار خواهد بود (مقصود آنحضرت روز عاشورا بود).آگاه باشید که من اذن دادم شما را که همه بروید وبیعت خود را از گردن شما برداشتم وباز کردم این شب تاریک شما را فراگرفته پس تمام شب را سیر کنید پس بگیرد هریکی از مردان شما دست مردی از خانواده ام را پس پراکنده شوید در اجتماعات وشهرهای خود تاخداوند گشایشی وفرجی بدهد زیرا که این گروه همانا فقط مرامیجویند واگر دست بمن یافتند از دیگران غافل شوند.

101- روز عاشورا در مقابل لشکر کوفه چنان تکلم نمود وحمد وثنای الهی گفت که شنیده نشد هرگز متکلمی نه پیش از آن چنین خطا به خوانده باشد پس فرمود ،ستایش از برای خدائیست که آفرید دنیا را پس قرار دادآنرا خانه فنا وزوال میگرداند اهل خود را حالی پس از حال دیگر پس فریفته شده کسی است که فریب دنیا خورد وبدبختی آنکس را باشد که گرفتار دنیا شود پس البته گول نزند شما را این دنیا زیرا که دنیا می بُرد امید کسیرا که به او تکیه کند ومحروم سازد کسیرا که به او طمع نماید ومی بینم شما را گرد آمدید بر کاریکه خدا بر شما خشمناک نموده وتوجه رحمت وکرم خود را ازشما برگردانیده وعذاب خود را بر شما فرود آورده ورحمت خود را از شما دور گردانیده پس خوب پروردگاریست پروردگار ما وبد بندۀهستید شما اقرار آوردید باطاعت وایمان آوردید به پیغمبر پس از آن هجوم کردید به ذریۀ وعترت پیغمبر اراده کردید کشتن آنها را هر آینه بتحقیق تسلط پیدا کرده شیطان بر شما پس از یاد شما بُرده ذکر خدای بزرگرا، پس اُف بر شما باد به آنچه اراده کرده اید بدرستی که ما مخلوق خدا وبه او برگشت خواهیم کرد پس شمر ملعون گفت یا حسین چه میگویی حضرت فرمود میگویم بپرهیز خدا را ومرا نکشید زیرا که حلال نباشد کشتن من ونه هنک حرمت منزیرا که من فرزند دختر پیغمبر شمایم وجدۀ من خدیجه زوجۀ پیغمبر شما است وشاید شنیده باشید گفتار پیغمبر را که فرمود حسن وحسین ص دو بزرگ چوانان اهل بهشتند.

خاتمه

در ذکر چند کلمه دعا ومناجات از حضرت سید الشداءعلیه السلام

102-ایخدای من، منم آنکه فقیرم در حالت ثروتم پس چگونه فقیر نباشم در حالت فقرم ،ایخدای من  منم آنکه نادانم در حالت دانائیم پس چگونه نادان نباشم در حال نادانیم.

103-خدای من کسیکه خوبی او عیب باشد پس چگونه عیبهای او عیب نباشد وکسیکه حقیقتهای اوادعّا باشد پس چگونه ادّعاهای اوادّعا نباشد.

104-ای کسیکه مرا نگاهداشتی درکوچکیم ای کسی که مرا روزی دادی در بزرگیم ای کسی که الطاف او نسبت بمن شماره نشود ونعمتهای او قابل عوض نباشد ای کسیکه هدایت کردۀ مرا به ایمان پیش از آنکه بشناسم سپاسگذاریرابه امتنان.

105-چگونه توان استدلال بر وجود تو کرد به آنچیزی که در وجود خود محتاج بتو است آیا برای غیر تو ظهوری استکه برای تو نیست تا آن چیز آشکارا کنندۀ تو باشد چه زمان پنهانی تا آنکه برهنمایی احتیاج پیدا شود که بسوی تو دلالت کند .

106-کور باد چشمی که تو را نه بیند بر او نظارت داری وزبان آور متاع بندۀ که ازدوستی خود برای او بهرۀ قرار نداده باشی.

107- خداوندا قرار ده مرا هراسناک از خودت که گویا مینینم تو را ونیک بخت نما مرا بپرهیزکاری ومرا بدبخت مکن بنا فرنانی خود ای کسیکه مخصوص خود قرار داده  بزرگی ورفعت را پس دوستان او بعزّت اوعزیزند.

آنچه در این کتاب نقل شده از مدارک معتبره مانند 1-دهم وهفدهم بحارالانوار 2-سفینه البحار3- نفس الهموم 4-امالی شیخ صدوق5- تحف العقول6- مناقب ابن شهر آشوب 7- کشف الغمه 8-    مستدرک الوسائل 9-تعازی سید شرسف علوی   

ستایش خدا ودورد بر محمد وال طاهرین ص که دل ما را بسخنان اولیاء زنده نگه میدارد .واکثر مردم دم از دوستی وپیروی آل عبا ص  میزنند ونشانه از آن حضرت ندارند وبهدف ومقصد او بی اعتنا وسخنان آن حضرت را نمیدانند لذا مقداری از کلمات آنحضرت ترجمه وبفارسی ترجمه شده  وسپاس میگذارم که موفقم داشت واگرعزیزان بقصوری برخوردند،امید است که عزیزان  خورده نگیرند . وبه حضرات ائمه ص اقتدا کنند.سید ابوالفضل رضوی مشهور به علامه برقعی     کلمات قصار اما حسین ص ناشر کتاب کانون معرفت.

 

یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 139 تاريخ : پنجشنبه 18 آبان 1396 ساعت: 1:27