باب احکام

ساخت وبلاگ

مجلس دوم اصل فرمان باب الاحکام بقلم امام صادق ص

فرمود امام صادق ص اِعراب دلها (حالات قلبها، نوع قلبها)برچهار نوع است رفع است وفتح وخَفض و وَقف. پس رفع قلب ذکر حقتعالی است، وفتح قلب در رضای از حق است، وخَفضِ قلب در اشتغال به غیر حقّ تعالی است، و وقف قلب در غفلت ازحقّ است .آیا نمی بینی آنکه عبد هر وقت که ذکر کند خداوند را به تعظیم(اطاعت اوامر الهی تعظیم است) وخلوص نیّت،(خالص برای خدا باشد) مرتفع میشود هر حجابی که بوده است میانۀ او ومیان حقتعالی پیش از ذکر؟وهر وقت اطاعت کرد از برای ورود قضای الهی(برنامه های الهی)بشرطیکه راضی باشد از حقتعالی چگونه قبول فتح میکند وباز میشود به سُروروراحت وبهاء؟وقتیکه مشغول میشود قلب عبد به چیزی از اسباب دنیا چگونه می یابی دل اورا وقتی که ذکر کند حقتعالی را بعد از اشتغال، وبازگشت کند بسوی او؟سر به زیر وبا ظلمت مثل خانۀ خراب وافتاده که نیست در آن عمارت وآبادی ونه مونس. پس هرگاه غافل شد قلب از ذکر حقتعالی چگونه می بینی اورا بعد از غفلت؟باز مانده ومحجوب که به تحقیق قساوت یافته وسخت وتیره ومُظلم شده از وقتی که مفارقت کرده است نور تعظیم حقتعالی را. پس علامت ونشانۀ رفع قلب سه است، وجود ویافت شدن موافقت ( سر تا پا موافق و رو بخدا حرکت میکند)، ونایابی وفقدان مخالفت،(گناهی که مخالفت خدا باشد انجام نمیدهد)، ودوام شوق پروردگار(در تمام طاعات شوق داردراه خدا برود)  . وعلامت ونشانۀ فتح سه چیز است،توکل وصدق ویقین .وعلامت خَفض سه چیز است؛عُجب، وریاء، وحرص. وعلامت وقف سه چیز است؛ زوال حلاوت طاعت الهی ،ورفع تلخی معصیت،( دیگر گناه عادت شده) ومشتبه علم حلال به حرام.

1-رفع=بالا بردن ، بلند کردن   2- فتح باز کردن =گشودن  3-خفض=فرود آوردن،پایین آوردن 

4- وقف =ایستادن توقف کردن    از کتاب مصباح الشریعه ومفتاح الحقیقة امام صادق ص   

 تآلیف میرزا ابواقاسم شیرازی معروف به راز شیرازی   توضیح اینکه تفسیر بقلم حضرت رازشیرازی آورده خواهد شد به توفیق الهی

+ نوشته شده در  شنبه دوم دی ۱۳۹۶ساعت 0:29&nbsp توسط سیماهاشمزاده   | 

یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 151 تاريخ : شنبه 2 دی 1396 ساعت: 4:31