باب یکم در سلامت(منهج سوم)

ساخت وبلاگ

المَنهَج الثالث فیِ العَقایِد وَالَعمالِ القَلبیّة وَ المَعارِفِ الاِلهیّة الباب الاوّل فِی السّلامة باب یکم درسلامت(از منهج سوم)

ترجمۀ اجمالیۀ اصل فرمان-فرمود حضرت صادق علیه السّلام:که طلب کن سلا مت رادرهرکجا که باشی و در هرحال که باشی برای دین ودل خود واواخر کارهای خود از خداوند عزیز وبزرگ. پس نیست هرکسی که بجویدش بیایدش. پس چگونه است حال آن که نشانه شده بربلا وراه رفته به راههای ضدّ سلامت وضدّیّت کند بر اصل آن؟ بلکه ببیند سلامت را تلف وتلف را سلامت. و سلامتی،به تحقیق، کناره شده از مردم در هر عصر ، خصوصاً دراین زمان؛وراه وجود آن سلامت،درقبول کردن اذیّت خلایق است وصبر از مصیبت ها وسَبکی برای مرگ وگریختن ازچیزهائی که لازم است برتو رعایت آن وقناعت به کمتراز مقدور؛ پس اگر ممکن نشد ، پس راه سلامت عُزلت است؛پس اگر نتوانستی ،پس سکوت؛ومِثل عُزلت نیست؛پس اگر نتوانستی،پس سخن گفتن که فایدۀ تودر آن باشد نه ضرر تو؛ونیست این مثل سکوت؛پس اگر نیافتب راه بر آن،پس گردیدن درسفرها از شهری به شهری وانداختن نَفس را دربیابانهای تلف با درون صاف وقلب با خُشوع وبدن صابر؛ فرموده حقّ تعالی:«بدرستیکه کسانی که می میراند آنها راملائکه که ظالمند برنَفس های خود،گویند:درچه کار بودید ؟ گویند:بودیم ناتوانان در روی زمین گویند:آیا نبود زمین خدا با وسعت که هجرت می کردید؟».(1) ومنتظر باش برغنیمت بندگان صالح خدا وراغب مشو برهم جنس ها ومنازعه مکن با دشمنان؛وهرکس که بگوید برتو:منم پس بگو توئی و ادعا منما چیزی را، اگر چه اِحاطه کند برآن چیز دانش تو، ورسیده باشد بر آن،شناسائی تو.وکشف منما سِرّ خود رامگر برکسی که بهتر ازتو دردین،تابیابی شرافت را؛پس اگر کردی این را،رسیدی برسلامتی و باقی ماندی با خدای عزیز وبزرگ بدون علاقه. 1-اِنَّ الَّذینَ تَوَفّیهُمُ المَلائِکـَةُ ظالِمي اَنفُسِهِم قالُوا فیمَ کُنتُم قالُوا کُنّآ مُستَضعَفینَ فِی الاَرضِ قالُوا اَلَم تَکُن اَرضُ الله واسِعَةً فَتُهاجِرُوا،سورۀ نساء 4 /97 یعنی بدرستی که کسانی که می میراند آنها راملائکه که ظالمند برنَفس های خود،گویند:درچه کاربودید؟گویند:بودیم ناتوانان در روی زمین!گویند:آیا نبود زمین خدا با وسعت که هجرت می کردید؟ شرح تفسیر1باب سلامت بقلم زنده یاداستاد آقای غلامحسین پژمانیان شیرازی قدس الله

بدان ای دوستدار سلوک الهی که حقّ تعالی فرماید:(وَاللهُ یَدعُو الی دَارِ السّلام ویَهدي من یَشاءُ الی صِراطٍ مُستقیمٍ ،سوره یونس10 /25و26)یعنی خداوند دوست دارد ومیخواهد برای ما سلامتی ظاهر و باطنی را. کما اینکه انبیاءِ گرام ص واولیاء عظام وعارفان بزرگ وشعرای گرامی برای ما بندگان، چراغ هدایت فرستاده وخداوند هرکس را بخواهد بصراط شریعت محمدی ص و طریقة علوی ص وعرفان رضائی درظلّ توجهات ولی عصر زمان ص راهنمائی میفرماید،لذا تمام چراغهای هدایت برای سلامتی روح وقلب وعقل وجسم ما مأموریت کرم فرموده . وهمه دکترهای الهی بدستور العمل حقّ تعالی ،بَشر را از مرضهای ظاهری ودردهای باطنی که اخلاق های رزیله است بیرون برند که قرآن فرماید:(اِلّا مَن اَتَی اللهَ بِقَلبِ سَلیم،سوره شعراء 26 /89)،قلب وعقل سالم دربدن سالم که روحی پاک ومنزّه دارد. لذا حضرت امام صادق ص فرماید طلب کن سلامتی را در هرکجا ودرهرحال که باشی،یعنی از حقّ تعالی درخواست کن که (و اِذا مَرِضتُ فَهُوَ یَشفین،سوره شعراء 26 /80)کسیکه به مرضها گرفتار است مثل معتاد به سیگار یا توتون یا تنباکو یا تریاک وغیره که شجره خبیثه است که در قرآن به آن وارد است،گرفتاراست شخص معتاد دومرض بزرگ دارد اوّل معتاد بودن که رسول گرامی فرموده که تو معتاد بنده آنی نه بنده خدائی(پناه برخداوند)دیگرگرفتاری به دود سیگار که برای بدن وقلب وعقل وروح زیان آور است بلکه برای اجتماع ،از دایرۀ خانواده ،وازنظر دیگران، گناه بزرگی مرتکب است.که اکثراً توجه ندارند. لذا امام صادق ص فرماید طلب کن ازحقّ تعالی ،بخواه تا توفیق کرم فرماید تا بتوانی ترک کنی وسالها طول کشد با لطف الهی هوس اعتیاد از روح وجسمت بیرون رود.لذا دکتر الهی حضرت امام صادق ص فرماید طلب کن سلامتی را یعنی هرکاری که سلامتی را از تو دور کند پرهیز کن مثل حرص درجمع آوری مال که همه فک وعقل برای جلب ثروت ظاهری است که بعضی ها بقدری کار می کنند که خستگی فراوان ،که روح وقلب کِسل است، از معنویات باز مانده وروح تشنه وافسرده که قرآن فرماید:(خَسِرَالدُنیا وَالآخِرَةَ ذالِکَ هُوُ الخُسران المُبین سورۀ حج22 /11).این است که دکتر الهی فرماید طلب کن سلامتی را که بهترین نعمتهای الهی است. راه طلب ازخود امام صادق ص است که به اجرای به دستوراتش ازمرضها دور ،وبه صحت وسلامتی ظاهراً وباطناً فایز گردی – ان شاءَ الله الرحمن –

تفسیر2 درباب سلامت: تمام دستورات پیغمبران مخصوصاً گرامی رسول ص برای سلامتی وراهنمائی سلامتی می باشند اصول دین محمّدی ص وعلوی ص آرامش روح وسکینه قلبیه دربردارد،فروع الدین روح را صفا ،قلب را جلا،عقل را سالم،جسم را راحت میکند. اگرنمازت حقیقت نماز شود یعنی ازمرضهای ظاهری و باطنی ِشرک وعُجب وحرص وغضب وریا وکِبر وطمع بخل وحسد دورشوی با تأئیدات الهی وازمعتاد بودن به چیزی که برای همه ضرر وزیان دارد دورشوی انوارنماز،وجودت را خواهد گرفت آنگاه خواهی دانست که یک ذرّه چشمت یا زبانت یا گوش ات یا دست وپایت یا فکرت یا خیال اندرونی مریض است چه مصیبت هائی در بر،داری و چه مجازات های الهی گریبانگیرت شده دکتر الهی امام صادق ص فرمایدسلامتی آسان نیست که بی تأئیدات الهی بدست آید،اَکثراً گرفتارعصبانیّت وحس برتری وبُخل وحسادت هستیم،و خود غافلیم،و روح وقلب وعقل وجسم مریض است وازبسیاری علاقه به چیزهای موهوم خود، خبرازحال خود نداریم واز ذکر الهی غفلت داریم تاشب مردن که بقول عُرفا دیر شده است شخص معتاد عدالت ندارد ،بخود وسایزین زیان می رساند لذا ظالم است مسلماً دین ندارد،ولو ظاهراً تقلید کند.کسیکه دین دارد باید پایبند ومطیع قرآن و عترت وعادل باشد امام صادق ص عترت آل محمد ص فرماید کارهائی مکنید ضدّ سلامت باشد،مثل دروغ گفتن درچهاربُعد،به خدا، و به رسول،وبه اجتماع وبه خود،ضدّسلامتی است،زیراهمیشه دلهره وخیانت دارد. امام صادق ص طبیب الهی فرموند فرارکن از کسانیکه با تلقین ضدّ سلامتی تو را فراهم میکنند، چقدرزیبا فرمودند رسول گرامی ص(نعمتان مجهولتان الصحت والامان) نعمت سلامتی ظاهری وباطنی قدرش مجهول است. وانسان سالم می رود درامان الهی که مقام معظم قائم المهدی ص روحی فدا می باشد و بدانید بتحقیق خلاف دستورات قرآن وعترت الهی حرام است وقهرالهی دربردارد،مخصوصاً کسانیکه حجّت برآنها تمام است، که رسول گرامی ص فرمود (لاصلوة اِلّا بِحضُورالقلب)حضورقلب کسی دارد که قلبش(فی قلوبهم مرضا فزادهم الله مرضا نباشد. باذکرکثیرالهی سلامتی ظاهری وباطنی را دریاب. ازآموزگار الهی امام جعفر بن محمّد لسان الله صادق ص -عبد ذلیل مولایم جلیل –پژمانیان

ا

+ نوشته شده در  جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ساعت 13:20&nbsp توسط سیماهاشمزاده   | 

یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 44 تاريخ : چهارشنبه 17 آبان 1402 ساعت: 6:10