حرص ونشانه ها وداروی آن

ساخت وبلاگ

فرمان امام صادق  در باب حرص فرمود امام صادق علیه السلام- حریص مباش بر چیزی که اگر ترک کنی انرا میرسدبتو ومی باشی در نزد حق تعالی صاحب استراحت وحمد کرده شده وبسبب ترک آن ومذمت کرده شده بسبب استعجال تو در طلب آن وترک توکل برآن ،ورضا بقسمت حق تعالی . پس بدرستیکه دنیا ،خلق کرده است اورا حقتعالی بمنزله سایه تو، اگر طلب کنی آنرا به تعب می اندازد تورا ونمی رسی به آن هرگز،و اگر واگذاری اورا متابعت میکند ترا و حال آنکه توصاحب استراحتی ،فرمود حضرت نبی ص حریص محروم است واو باوجود حرمان مذّمت کرده شده در هر چیز که باشد.وچگونه محروم نیست و حال آنکه بتحقیق فرار کرده است از وثوق به حق تعالی ومخالفت کرده قول حق عزّوجل رادر مقامی که میفرماید  خداوند آن کسی است که خلق کرده است  شمارا،پس رزق داده، پس میمیراند، پس زنده می گرداند شمارا. وحریص میان هفت آفت است .اول: فکر صعبی که ضرر میرساند بدن اورا ونفع نمیدهداورا  .دوم :اندوهی که تمام نمیشود از برای او انقضای او.سوم: تعبی که براحت نمی افتد ازآن مگر در نزد موت ،ومیباشد در نزد راحت شدّیدالمشقۀ.چهارم: خوفی که مورث نمیشوداورا مگر وقوع در آن .پنجم : حزنی که بتحقیق تیره میکند بر او عیش او را بدون فایده .ششم: حسابی،که نیست خلاصی از برای او با آن از عذاب حقتعالی مگر آنکه عفو کند خداوند از او. هفتم:عقابی وجزایی که نیست گریز گاهی  از برای او از آن ونه حیله ای.وشخص توکل کننده بر حقتعالی شام میکند وصبح میکند در پناه او ومتوکل از حقتعالی در عافیت است. وحال آنکه تعجیل میکند حقتعالی از برای او وکفایتش را وآماده میسازد از برای او از درجات چیزی که حقتعالی به آن علیم است. وحرص آبی است که جاری میشود در منافذ غضب حقتعالی .ومادام که محروم نباشد عبد یقین را.نمی باشد حریص . ویقین زمین اسلام  است وآسمان ایمان .    
تفسیر در باب حرص از فرمان امام صادق ص بقلم حضرت راز شیرازی
فرمود امام صادق ص حرص میل شدید وآرزوی کامل دنیا ومال دنیا در مدت عمر .از جمله صفت رذیله نفس است. ودر نتیجه صفت جهل وضعف یقبن وطول امل است .جهل به حق تعالی ،جهل بدنیا اهل آن. جهل بفواید ترک حرص. جهل به آفات ومعایب آن باعث حرص است.اگر عبد عارف باشد بحقتعالی وقدرت کامله او چگونه حرص پیدا میشود .باید عبدعارف به جهل خود وآرزوهای خود وعارف به دنیا واهل آن وعارف به ترک حرص  ومعایب آن شود. واگر عارف شود بدنیا ومردم دنیا که نفع وضرر نتواند رسانید مگر به اراده حقتعالی ترک نماید طلب دنیا رابحرص مگر بوجهی که مرضی(رضایت)حقتعالی .مشروع باشد واگر عالم شد بفواید ترک حرص استراحت میکند در دنیا.ورضا به قسمت واخلاق ذمیمه، مورث  عِقاب وعذاب الهی وروح به سختی تمام از بدن خارج میشود.5- خوف دارد که بوصول مراد نرسد .6- عقابی از حقتعالی به او میرسد که فرار نتوان کرد مگر در پناه فرمان ائمه معصومین ص واقع شود.7- حساب آخرت از آنچه حرص زده است. پس امام صادق ص میفرماید دوای مرض حرص اول توکلّ بحقتعالی که صبح وشام در پناه او وسیله ذکر الهی قرار گیرد وباید بداند که حق قادر عالم دوست وکیل کند در تمام امورات.و(من یتوکل علی الله فهو حسبه)قران معنی انکس که بخدا توکل کند پس خدااورابس است .توکل بر خداوند زیباست. نتیجه توکل ،واگذارنمودن کارها به خدا.عافیت است .وخدا دوست دارد متوکلین را( انّ الله یحب المتوکلین ).3-کافی بداند خداوند را در وکالت( کفی بالله وکیلا4)- رضا بقسمت الهی است وحرص مرتفع گردد. از کتاب مصباح الشریعه ومفتاح الحقیقه از امام صادق ص تالیف جناب آقا میرزا ابوالقاسم باباییان ملقب به راز شیرازی  که حضرت وحید اوالیاء با زحمات زیاد  چاپ و زنده یاد آقای پژمانیان گلچینی از آنرا به دوستداران هدیه نمودن  روحشان قرین رحمت ودرجاتشان عالی

یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 212 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 18:19