حسد ونشانه های آن ومعالجه آن

ساخت وبلاگ

سلام میخواهم درباره نشانه های حسد حرص تکبر ومعالجه آنها از کتاب مصباح الشریعه امام صادق (ع) بنویسم این کتاب بعد از قران تنها کتاب انسان ساز است که حضرت ابوالقاسم بابایی ملقب به راز شیرازی تفسیروحضرت احمد عبدالحی ملقب به  وحید اولیاء  آن را به هزینه خودش به چاپ رسانده .این توضیح کوچکی را برای کسانی که خواستار هستند نوشتم                                                     باب حسد  اصل فرمان بقلم  امام صادق ص ترجمه اجمالیه=فرمود امام صادق علیه السلام شخص صاحب حسد ضرر میرساند به نفس خود  .منع میکند حسد اورا از قبول رحمت پروردگار .پیش از آنکه ضرر برساند به محسود. مثل ابلیس لعین که حسدش مورث شد از برای او لعنت الهی ابدی را--که بعد از رحمت الهیه است-- ومورث شد از برای آدم  ع برگزیدگی وهدایت وبلند شدن به سوی حقیقت های عهدالهی و برگزیدگی در نزد او .پس باش محسود ونباش حاسد. پس بدرستی که میزان حاسد .همیشه سبک است و ثقیل میگرداندمیزان محسود را . وحال آنکه رزق مقسوم است .پس چه نفع میدهد حسد حاسد را؟ وجه ضرر می رساند به محسود حسد بر او؟وحسد  اصلش از عمل قلب است واز انکار فضل وموهبت حق تعالی وحسد وانکار  دو بالند از کفر  وبه واسطه حسد واقع میگردد فرزند آدم در حسرت ابدی  وهلاک میشود به هلاکتی که نجات نمی یابد از آن هرگز ونیست توبه وبازگشت از بای حاسد زیرا که استمرار دارد بر آن وحسد عَقدِ قلبی اوست ودر طبیعت او مطبوع است  وظاهر میشود از او بدون معارضی که معارضه نماید با او وبدون اوسبب خارجی  وطبیعت. متغیَر نمی شود از اصل خود اگر چه معالجه کرده شود  
معرض= کسی یاچیزی که رودرروی شخص قرار گیرد ومانع از احرای مقصود اوشود                    گلچینی ازتفسر اصل فرمان حسدبقلم حضرت رازشیرازی=فرمود مخفی نماند که حسد مرضی است قوی  که فساد کننده طاعات وبا عث میشود خطاها وهلاک کننده مردم است.  وشاخ دیگر درخت زقوم است.که از محبت دنیا بدست میاید واهلش در آتش گرفتارند ظاهرا وباطنا . واکثر علما ظاهر که علم را برای بدست آوردن مال دنیا بدست آورده اند گرفتارند تا چه رسد به عوام جهال .فرمود رسول گرامی( ص) شش طایفه در جهنم گرفتارند 1-اعراب به عصبیت  2-امراء به جور 3- تاجر به خیانت  4- عالم به حسد 5-عوام به جهل 6- زارع به کبر . از عالمی که حسد دارد اجتناب از آن لازم است  .صفت حسد میخورد ایمان را ومیخورد حسنات را ومورث معاصی است .نشانه حسد ظاهرا تلمق میگوید در حضور وغیبت دیگران میکند در حال غیبت انسان شمادت میکند مخصوصا در حالت مصیبت .حاسد قرین شیطان وسحر کننده است (کلک میزند) حق تعالی فرماید قران ( من شر النفاثات فی العقد ومن شر حاسد اذا حسد)پناه به پروردگار عالمیان باید برد. حاسد همیشه در غم وتعب وضرر است قبل از آنکه به دیگری ضرر برساند .حاسد ظالمی است شبیه مظلوم چون ظفر نمیابد بر مراد خودو عقلی هایم{هولناک )وغمی لازم وکور است به اوامر الهی در دین وهمیشه محروم است حضرت امام صادق (ع)فرمودند بپرهیزید از حسد . از جمله شرایع  حضرت عیسی ص سیاحت در بلاد بود در یکی از مسافرتها قیصری ملازم بود حضرت عیسی بدریایی رسید فرمود بسم الله الرحمن الرحیم بر روی آب رفت مرد قیصر هم گفت بسم الله بروی آب رفت در راه باخود گفت من وعیسی در یک مرتبه هستیم یک مرتبه فوری به آب فرو رفت حضرت عیسی ص دست او را گرفت واوراتوبه داد.حسادت خود را در ردیف حضرت عیسی خیال میکرد. حضرت عیسی فرمود دین را سه آفت است که فوری میرسد وتباه میکند حسد عجب بخل .حضرت امام صادق ص میفرماید حسد رشک بردن بر نعمتی که حق تعالی به غیر عطا فرموده وکوشش میکند ظاهرا وباطنا در صورت امکان آن زوال پیدا کند وخود آنرا داشته باشد. اولا ضرر به خود میزند دوم محروم است از نعمت  سوم از معرفت فضل پروردگار .وبدانید حسد دو قسم است . اول نعمت مال وجاه واسباب دنیایی حسد برد .دوم حسد بر قرب  فضل وعلم دین مثل ابلیس  .لذا حق تعالی خلقت فرمود ادم راواز روح امر خود به اوبخشید واشباح خمسه طیبه ص به او جلوه گر فرمود وتمام ملاءکه ها راامر بسجده او کرد همه سجده کردند الا ابلیس حسود متکبر کافر لعین .وصییت فرمود حق تعالی به آدم هر وقت لغزشی داشتی مرا با اسماءخمسه بخوان اجابت کنم تورا .وبدانید که امنحان برای همه مخلوقات میباشد .وبدانید رسول الله ص بزرگترین امتحان ولایت وصایت مولا علی کرم الله بود. وآن سه نفر ظاهرا قبول وتهنیت گفتند ولی در باطن حسد بردند وجسارت راکاملا بعد از رسول گرامی اجراءنمودند. وتفاوت ابلیس وآن سه نفر آنست که ابلیس کفر کبر حسد خود رادر نزد حضرت عزٌت بر ملا نمود لیکن کفر حسد کبر فخر آن سه نفر کاملا مخفی بود تا موقع فرصت. واگر کسی گوید صفت حسد در ابلیس  غیر ذاتی بوده گوییم نه بالقوه بوده خود تقویت نموده. وبحد کمال رسانیده. وامام صادق ص میفرماید حسد را توبه نیست ریرا عقده قلبی است بسبب استمرا در ایام عمر .وبعضی مردم باختیار معاصی ومخالفت به حجج الهی چنان آیینه دل را ظلمانی و مکدر میکننند که بشقاوت میرسند که استعدادهای وجود را فاسد میکنند که دیگر توبه وبازگشت بحق تعالی نیست وبدانید حسد بر نعمت دنیا باشد توبه ومعالجه دارد بر خلاف نعمت اخروی دینی حضرت امام صادق ص معالجه میفرماید اول به صدقه تا میتوانید صدقه به فقرا بدهد دوم توجه  به حق تعالی  سوم دعا چهارم اطاعت و ذکر. وبدانید مجالس بزرگان صالحین اهل ذکر از انفاس طیبه آنها مرض معالجه میشود وبدانیدحسد غیر از غبطه است گر چه با کمی تفاوت مثل هم است فرق اینجاست که حسود زوال نعمت دیگری را میخواهد ونعمت را برای خود میخواهد ولیک غبطه نعمت برای خود خواهدو خوشحال میشود ازداشتن نعمت دیگران وصفت غبطه ممدوح است پس با ذکر الهی طلب آمرزش کن .
گلچین توسط استاد پژمانیان  روحش شاد

یاد استاد ...
ما را در سایت یاد استاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : golemolao بازدید : 191 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 18:20